Nyheder fra BUPL

Æstetik får comeback i ny pædagogisk læreplan

12-12-17

Børn er naturligt æstetisk tilstede i verden, og deres sanseerfaringer danner grundlag for al deres læring, mener pædagog Alice Kjær, der står bag ny bog om æstetik i dagtilbud. Hun har også medvirket til at give æstetik et comeback i den styrkede læreplan for dagtilbud.

Mytologi og mudderfarve på Statens Museum for Kunst

12-12-17

Nordisk mytologi var temaet, da Mariendal Børnehave besøgte Statens Museum for Kunst. Der blev talt om mudderfarve og onde, stinkende jætter, for de æstetiske oplevelser findes ikke kun i det skønne.

Digital æstetik: Mærker børn verden gennem en skærm?

12-12-17

Hvad sker der med børn og unges æstetiske udtryk og sanselige oplevelse, når de bevæger sig ind i en digital verden? Vil udtrykket udvikle sig eller forarmes? Få to forskellige bud her.

Modspil: Æstetikken tilbage i pædagogikken

12-12-17

Der er brug for mere sanselighed i pædagoguddannelsen, mener lektor Nils Falk Hansen. Han håber, at ny bog om æstetik i pædagogik og etablering af en kreativ-æstetisk profiluddannelse kan give akademiseringen af uddannelsen modspil.

Pensioneret pædagog er julemanden

12-12-17

Johnni Buch er pensioneret børnehaveleder og arbejder i dag som julemand i hele landet. Det giver kram, tegninger og masser af glade unger.

Ledernes OK18: Vi skal have højere løn og bedre vilkår

12-12-17

Arbejdsmiljø, højere løn og pension står øverst på Lederforeningens prioriteringsliste ved OK-forhandlingerne, fortæller formand.

Ledernes drøm: Mindre drift og mere faglig udvikling

12-12-17

Den daglige drift fylder for meget for lederne i danske dagtilbud. De vil hellere bruge flere kræfter på udvikling af fælles fagligheder og metoder, viser undersøgelse.

Ny bog: Sådan møder du markante forældre

12-12-17

Vis forældrene, at I kæmper på samme side: At I vil barnets bedste, lyder rådet fra psykolog Rikke Yde Tordrup, forfatter til en bog om at håndtere forældre med store krav.

Guide: Brug bøger til de svære følelser

12-12-17

Billeder, fortællinger og eventyr gør det lettere at tale med børn om følelser som hjemve, sorg og vrede, fordi de får mulighed for at se på følelserne udefra. Samtidig får barnet et sprog til at tale om det, der foregår inde i dem.

Ny forskning: Børn skal helst være glade

12-12-17

Pædagoger har massiv indflydelse på børns følelser i daginstitutionerne, hvor nogle følelser bliver vægtet højere end andre - Især de glade følelser, viser ny forskning.